Chcesz urodzić zdrowe dziecko, wykarmić je piersią i zachować zgrabną sylwetkę?

Czy wiesz, że rowadzenie dietetyczne wg najnowszych osiągnięć światowej dietetyki:
- ułatwia zajście w ciążę
- zapewnia prawidłowy rozwój dziecka
- pozwala zachować figurę sprzed ciąży?

 

 

Dieta dla kobiet planujących zajście w ciążę
Planujesz macierzyństwo, chcesz urodzić zdrowe dziecko, karmić je piersią i zachować dobrą formę, a po ciąży powrócić do pięknej sylwetki - wszystko to wymaga zmiany dotychczasowych nawyków żywieniowych i zastosowania zbilansowanej pod względem wartości energetycznej jak i składników odżywczych diety. Zmiany te powinny obejmować nie tylko okres samej ciąży, ale także klikumiesięczny okres przed planowanym poczęciem. Zmiana diety w tym okresie ma na celu wyrównanie ewentualnych niedoborów i odpowiednie przygotowanie organizmu kobiety. Istnieje zależność pomiędzy stanem odżywienia organizmu, masą ciała kobiety, a występowaniem prawidłowych cykli owulacyjnych, jak również prawidłowa masa ciała kobiety, wpływa na masę urodzeniową noworodka. Odpowiednia dieta u kobiet planujących ciążę nie tylko wpływa na prawidłowy rozwój płodu, ale także ułatwia samo zajście w ciążę.

 

Dieta w czasie ciąży
Ciąża wywołuje zmiany fizjologiczne w całym organizmie kobiety. W czasie ciąży wzrasta zapotrzebowanie na składniki pokarmowe i zwiększa się zapotrzebowanie energetyczne, co spowodowane jest wzrostem płodu, łożyska oraz tkanek matcznych. Wzrasta zapotrzebowanie na białko do 1,3g./kg m.c., wśród składników mineralnych szczególne znaczenie ma żelazo i wapń oraz witaminy, zwłaszcza z grupy B.
Nieprawidłowe żywienie w ciąży może źle wpływać na jej przebieg i być przyczyną takich powikłań jak poronienie czy poród przedwczesny. Niedobór specyficznych składników pokarmowych związany jest z pojawieniem się określonych wad rozwojowych i chorób np. niedobór kwasu foliowego może być przyczną niedokrwistości megaloblastycznej lub wady cewy nerwowej. Zmiany te mogą być nieodwracalne, dlatego tak istotne jest zachowanie prawidłowo zbilansowanej diety w czasie ciąży.

 

Dieta w czasie karmienia piersią
W trakcie naturalnego karmienia piersią wzrost zapotrzebowania na składniki odżywcze jest jeszcze większy niż w samej ciąży. Odżywianie noworodka zależy głównie od składników zawartych w mleku matki, a te z kolei od prawidłowej diety ciężowej i w czasie karmienia piersią.

 

Zdrowie i prawidłowy rozwój dziecka zależy od Ciebie przyszła mamo!